چالش بزرگ شدت و ضعف کمبود نیروی انسانی در جامعه گردشگری

لینک کوتاه

- نشست هم اندیشی دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد و مسئولان این دانشگاه با احمد آخوندی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و جامعه هتل داران یزد در راستای بررسی و ارائه راهکارهای همکاری متقابل وایجاد هم افزایی بیشتر، در دفتر ریاست دانشگاه انجام شد.

به گزارش  طلوع یزد به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد یزد،یکی از مهمترین مشکلاتی که پس از پاندومی کرونا در کشور ایران به طور جدی اتفاق افتاد، ریزش نیروی انسانی متخصص در حوزه گردشگری بود به طوری که کمبود نیروی متخصص از ضعف‌های موجود در تمام زیرساخت‌های گردشگری نیز فراتر رفت و وضعیت به گونه‌ای شد که بسیاری از زیرساخت‌هایی هم که توانسته بودند از این پاندومی به سلامت گذر کنند به دلیل ضعف و کمبود نیرو فعالیت خود با کیفیت سابق را ندارند.

شدت و ضعف کمبود نیروی انسانی جامعه گردشگری را با چالش بزرگی روبرو کرده و استانهایی که با رشد گردشگری بیشتری روبرو بودند، پیرو این چالش با مشکلات بسیار بیشتری روبرو شده‌اند، تا این که فعالان گردشگری این صنعت، به ظرفیت دانشگاه آزاد به عنوان یکی از حوزه‌های موثر در تامین نیرو تمسک کردند، این که دانشگاه‌آزاد یزد چگونه می‌تواند این خلا را پر کند موضوعی بود که در نشستی مابین جامعه هتلداران و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی یزد بررسی و منتج به انعقاد تفاهم نامه‌ای پرمحتوا در این خصوص شد.

دکترمحمدرضا دهقانی اشکذری، رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد یزد در این نشست، با بیان این‌که به دنبال این مسئله هستیم که از ترم اول، دانشجویان بتوانند بخشی از دروس را در فضای واقعی بگذرانند و کلاس درسی به صورت اکادمیک تشکیل نشود، گفت: تاکنون توانسته‌ایم که ۱۶۲ کد تدریس برای دروس مهارتی بگیریم و دستگاه‌های مرتبط نیز بتوانند پای کار بیایند و بخشی از کمبود نیروی کار جامعه به این واسطه، حل شود.

وی با اشاره به این که با طرح بیمه دانشجویان به دنبال رفع این مشکل بودیم، گفت: تلاش میکنیم تا با بیمه کردن دانشجویان در قالب این رشته‌های تحصیلی و محاسبه سنوات بیمه به عنوان سابقه کار و بدون قابلیت درمان بتوانیم دانشجویان را به کار ببندیم.

این مسئول دانشگاهی استان با بیان این که برای اجرای این طرح دانشگاه فنی و حرفه‌ای را نیز درگیر کردیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت این دانشگاه نیز در پیشبرد اهداف این طرح موفقتر عمل کنیم، گفت: با توجه به این که دانشگاه های دیگر هم استقبال کردند، آمادگی داریم دانشگاه های دیگر را نیز به عنوان کارفرمای این طرح مشارکت دهیم.

وی با اشاره به این که رشته هایی را تعریف می‌کنیم که در جامعه کاربردی هستند، گفت: سرفصل‌های کاربردی را تعریف کردیم که بخشی از آن‌ها به عنوان رشته‌های هنرستانی نیز مورد استقبال هستند و و خوشبختانه استاندار یزد نیز در این حوزه همراهی و استقبال بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند.

دهقانی اشکذری یادآور شد: در خصوص مهارت‌های نرم نیز ظرفیت زیادی داریم که البته خلا ان در جامعه نیز وجود دارد و لازم است در خصوص این موارد نیز سرفصلهایی را تعریف کنیم.

در ادامه احمد آخوندی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان این‌که در حوزه گردشگری و هتل‌داری همانقدر مهارت و تخصص نیاز است که در یک شهر وجود دارد، اظهار کرد: شرایط به گونه ای است که رشته عمومی گردشگری جوابگو نیست و باید دروس تخصص و رشته های تخصصی تر وارد میدان شوند.

وی توجه به رشته‌های بین رشته‌ای در حوزه گردشگری را یادآور شد و افزود: رشته هایی مانند هوش مصنوعی، تولید محتوا، کامپیوتر، حسابداری و سایر نیازهایی است که باید در این زمینه ها اقدام شود.

آخوندی با تاکید بر این‌که استان یزد می‌تواند قطب پرورش جنوب کشور شود و آینده نیروی انسانی را مورد توجه قرار دهد، با بیان این‌که هنرستان گردشگری و میراث و صنایع دستی نیز باید راه اندازی شود، تصریح کرد: ما آمادگی داریم که مکان را به دانشگاه آزاد یزد اختصاص دهیم، دانشگاه در این خصوص اقدام کند از طرفی در حوزه پژوهش نیز باید دانشگاه ورود کند.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با بیان این‌که شرکت هواپیمایی یزد راه افتاده است، گفت: قرار است که مرکز تعمیر این شرکت را در یزد راه اندازی کنیم و تامین نیروهای آن را میتوانیم از طریق دانشگاه با این شرکت هوایی تفاهم کنیم تا دانشگاه آزاد یزد متولی تامین و پرورش این نیروها شود.

دکترسیدعلی المدرسی، معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد یزد و عضو هیات علمی واحد یزد در حاشیه این نشست، با بیان این که ثبت ژیوپارک شیرکوه جزو یکی از مهمترین برنامه‌هاست، گفت: برای جذب گردشگری در کنار تبدیل شدن یزد به جهان شهر و یونسکو و دیدن خود شهر یزد طبیعی اطراف یزد، دانشگاه آزاد یزد آمادگی همکاری دارد.

وی با بیان این که ظرفیت دانشکاه و دانشجویان میتواند درا ین زمینه موثر باشد، گفت: قبلا این مسئله مطرح شده است که امیدوار هستیم در این دوره، فعال شود به طوری که مانند ثبت بافت تاریخی یزد در یونسکو اتفاقات بزرگی را می‌تواند برای یزد، رقم بزند.

گفتنی است برنامه ریزی برای رفع دغدغه های مطرح شده جزو مسائلی بود که در این نشست ، مورد بحث و گفت وگوی مسئولان  استان و دانشگاه قرار گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *