بندخاکی بوروئیه هرات پس از 19 سال آبگیری و سرریز شد

لینک کوتاه

مدیر اداره منابع آب شهرستان های خاتم و مروست از آبگیری کامل و سرریز شدن بند خاکی بوروئیه هرات پس از 19 سال از احداث آن، آبگیری 100 درصدی بند خاکی شماره 1 هرات و آبگیری 93 درصدی بند خاکی مروست خبر داد.

به گزارش طلوع یزد به نقل از  روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد«مهدی حیدری» با اعلام این خبر گفت:بند خاکی بوروئیه هرات که از سال 1382 ساخته شده تاکنون آبگیری نشده بود که امسال به واسطه سیلاب های حاصل از سامانه مونسون برای اولین بار به طور کامل آبگیری و سیلاب سرریز نمود.

به گفته وی این بندخاکی در 6 کیلومتری جنوب غرب هرات با حجم کلی حدود یک میلیون متر مکعب توانست از ورود این حجم سیلاب به شهر هرات و بروز خسارت های جبران ناپذیر به لحاظ جانی و مالی جلوگیری نماید.

حیدری ادامه داد:با شروع بارش های سیل آسا در بامداد هشتم مردادماه حجم زیادی سیلاب از سمت کرخنگان و چنار ناز روانه این بند گردید بطوریکه در مدت زمان کوتاه 50 دقیقه ای، 80 درصد این بند به میزان حدود هشتصد هزار متر مکعب پر شد و به دلیل اینکه این بند تا کنون آبگیری نشده بود و حتی امکان شکست بند وجود داشت، لذا خطر بالقوه سیلاب شهر هرات را تهدید می نمود که با اعلام خطر آنی و با همکاری فرمانداری خاتم و مردم شهر هرات، چندین دستگاه لودر و بیل مکانیکی به پایین دست رودخانه عبوری از بند مذکور اعزام و یکی از شاخه های فرعی رودخانه که امکان هدایت سیلاب آن به سمت شهرهرات وجود داشت، مسدود گردید.

وی ادامه داد:به دلیل اینکه امکان عبور این حجم سیلاب به واسطه عدم ظرفیت عبور ایمن پل ها وجود نداشت، جاده آسفالت توسط نیروی انتظامی و پلیس راه و به دستور فرماندار بسته شد.

این مسئول اظهار داشت:دو سیلاب شدید (9و10 مرداد) نیز روانه این بند شد که با باز نمودن دریچه خروجی این بند و هدایت سیلاب به سمت بند خاکی شماره 1 و شماره 2 هرات و مقداری هم به سمت رودخانه شور، کنترل سیلاب به خوبی انجام و به غیر از خسارت مالی وارده به سرریز بند بوروئیه و تأسیسات زیر بنایی اداره راه و بخشی از سیل بند هرات، خوشبختانه خسارت جانی بوجود نیامده است.

به گفته وی بند خاکی شماره 1 هرات در حدود 2 کیلومتری جنوب شرق شهر هرات واقع گردیده و دارای حجم ذخیره سیلاب به میزان نیم میلیون متر مکعب است که در سیلاب های اخیر به طور 100 درصد آبگیری شد و به دلیل نزدیکی به شهر هرات نقش مهمی در دفع خطر و ذخیره سیلاب و تغذیه سفره آب زیر زمینی داشته است.

حیدری اضافه کرد:بند خاکی شماره 2 هرات در حدود 4 کیلومتری جنوب شرق شهر هرات واقع گردیده و دارای حجم ذخیره سیلاب به میزان نیم میلیون متر مکعب است که در سیلاب های اخیر به دلیل حجم بالای سیلاب و تخریب بخشی از سیل بند در نزدیکی دریچه ورودی این بند، به مقدار کم و حدود 10 درصد آبگیری گردید.

حیدری با بیان اینکه بند شماره 1 و شماره 2 مروست در حدود 5.5 کیلومتری جنوب غرب شهر مروست واقع شده و دارای حجم ذخیره سیلاب به میزان 3 میلیون متر مکعب است اظهار داشت:این بند طی سه روز سیلاب از تاریخ 9 الی 11 مردادماه با دبی متوسط 8 متر مکعب در ثاینه به میزان 93 درصد حجم خود یعنی به میزان دو میلیون و هشتصد هزار متر مکعب آبگیری شد.

وی افزود: حداکثر دبی ورود سیلاب به این بند 40 متر مکعب در ثانیه اندازه گیری شده است و سیلاب ذخیره شده در این بند از منطقه بوانات استان فارس به محل این بند منتقل می گردد. این بند حجم عظیمی از سیلاب را که می توانست تهدید جدی برای شهر مروست و توابع باشد را کنترل نموده است.

مدیر اداره منابع آب شهرستان های خاتم و مروست ضمن تشکر از همه همکاران، فرمانداری شهرستان خاتم و مروست، بخشداری مرکزی و ایثار شهرستان مروست و بخشداری مرکزی و چاهک شهرستان خاتم، دهیاری و شورای  تمامی روستاهای شهرستان خاتم و مروست،  گروه های مردمی و نیروی انتظامی و سایر ارگان های همکار خاطرنشان کرد:بندهای خاکی در این سیل مهیب بسیار موثر عمل کرده و توانستند از بروز حوادث ناگوار جلوگیری نمایند.

شهرستان خاتم در 240 کیلومتری و شهرستان مروست در 190 کیلومتری شهر یزد واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *