انتقال آب بدون کدورت و کاهش کیفیت به مردم یزد، نتیجه تلاش پرسنل تصفیه خانه آب منطقه ای

لینک کوتاه

رئیس گروه بهره برداری آبگیر و تصفیه خانه شرکت آب منطقه ای یزد انتقال آب مناسب، بدون کدورت و کاهش کیفیت به مردم یزد را نتیجه تلاش خالصانه و بی وقفه پرسنل تصفیه خانه آب منطقه ای یزد دانست.

به گزارش طلوع یزد به نقل از  روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد”محمدحسین باقری”ضمن قدردانی از اهتمام و تلاش خالصانه و بی وقفه همه پرسنل تصفیه خانه در 72 ساعت نفس گیر گفت: با اعلام هشدارهای سازمان هواشناسی در هفته نخست مرداد ماه مبنی بر وقوع رگبارهای شدید در اثر فعالیت های منسون، احتمال وقوع کدورت شدید در رودخانه‌های کوهرنگ زاینده‌ رود نیز قوت گرفت.

وی ادامه داد: از این رو کدورت در ایستگاههای پایش بالادست به صورت مداوم در حال رصد قرار گرفت و آماده باش صد درصدی نیروها و فراخوانی برخی از نیروهای مجرب نیزبه همه عوامل تصفیه خانه ابلاغ شد.

به گفته وی از نکات مهم در اخذ اطلاعات کدورت بالا این بود که تغییرات کدورت آب رودخانه در مدت زمان کوتاهی با افزایش شدید مواجه می گردید که ناشی از حجم گسترده سیلاب در شاخه های فرعی داشت، بنحویکه کدورت آب ورودی تا ساعت 19 هفتم مرداد در کمتر از 10 واحد بوده که در ساعت 21 ، به بیش از 1000 و در سا عت 23 همانروز به حدود 2400 ان-تی-یو رسید.

وی ادامه داد: لیکن، با وقوع سیلاب شدید و کم سابقه در شهر یزد در تاریخ هفت مرداد و اهمیت بالای حفظ جریان آب انتقالی به یزد برای کاهش آلام سیل زدگان، مجموعه تصفیه خانه و آبگیر، اهتمام جدی در تصفیه آب رودخانه با شرایط کدورت مذکوررا بعمل آورد.

به گفته وی در همین خصوص تلاش گردید تیمی تخصصی از مجموعه های آزمایشگاه، برق و مکانیک تشکیل وبه همراه سه پرسنل تدارکات در تصفیه خانه حضور به عمل آورند.

وی اظهار داشت:با توجه به اینکه در یک دهه اخیر تصفیه خانه با چنین شرایطی مواجه نبود و احساس گردید شاید تجربه لازم برای مقابله با این کدورت در سالهای اخیر وجود نداشته باشد لذا از یکی از پیشکسوتان صنعت تصفیه آب کشور (آقای ربیعی، دارای تجربه تصفیه کدورتهای شدید رودخانه کارون در تصفیه خانه اهواز و همچنین مسئول سابق آزمایشگاههای آبفا اصفهان) دعوت بعمل آمد و ایشان نیز ظرف یکساعت از تماس تلفنی در محل تصفیه خانه به تیم مذکور پیوست.

این مسوول یادآور شد: با حضور عوامل مذکور در ساعت 15 روز هفت مرداد درمحل حوضچه اختلاط سریع و تشکیل جلسه میدانی، مشخص شد مکانیزم تزریق فعلی ماده منعقد کننده نمی تواند پاسخگوی حجم بالای کدورت ورودی به تصفیه خانه باشد از این رو ایده تزریق “کمک منعقد کننده” که اوایل سال جاری وسایل و تجهیزات آن فراهم شده بود مطرح گردید که با توجه به عدم موجود بودن ماده کمک منعقد کننده (پلی الکترولیت) با مسئول تصفیه خانه باباشیخعلی تماس و ایشان نیز علیرغم نیاز به آن و مواجه بودن با شرایط مشابه آب یزد،همکاری لازم جهت در اختیار گذاشتن 25 کیلوگرم از این ماده را بعمل آوردند.

وی از جمله اقدامات انجام شده برای مدیریت کدورت مذکور و جلوگیری از قطع جریان آب انتقالی، به صورت منسجم را استقرار تیم فنی در محل حوضچه اختلاط سریع در هر دوشب( 7 و 8 مرداد) و حفظ آماده باش و حضور شبانه روزی عوامل کلیدی تا 72 ساعت و حضور مستمر کارشناس آزمایشگاه در محل حوضچه اختلاط سریع و کنترل مرتب مقادیر کدورت بخشهای مختلف تصفیه خانه با دستگاه سیار و انجام جارتست اعلام کرد.

به گفته باقری حضور مستمر کارشناسان فنی برای پشتیبانی و مهیا نمودن ادوات و فراهم نمودن امکاناتی از قبیل تامین برق برای تجهیزات سیار، راه اندازه پره همزن مخزن تزریق کمک منعقد کننده و تامین روشنایی لازم برای استقرار پرسنل در محل حوضچه اختلاط سریع و به طور کلی پیگیری و رفع مشکلات فنی از دیگر اقدامات در این زمینه است.

وی گفت: نسبت به راه اندازی سریع مکانیزم تزریق کمک منعقد کننده در محل حوضچه اختلاط سریع ، از طریق اقداماتی از قبیل: انتقال مخزن مناسب (به عنوان راکتور) به محل حوضچه اختلاط سریع ، راه اندازی سیستم انتقال آبِ زلال جهت ساخت مخزن، تهیه و انتقال ماده کمک منعقد کننده و آموزش کارگران فنی جهت نحوه تهیه دانسیته مناسب از آن در مخزن، نصب پره همزن برای مخزن مذکور و ایجاد مکانیزم تقسیم مساوی محلول تزریق به حوضچه های پیش ته نشین و تعیین یک نفر از کارگان فنی برای کنترل مستمر مخزن تزریق کمک منعقد کننده و تکمیل آن نیز اقدام شد.

رئیس گروه بهره برداری آبگیر و تصفیه خانه شرکت آب منطقه ای یزد افزود: ساخت مخزن کلرروفریک غلیظ و افزایش تزریق در محل حوضچه اختلاط بجای حوضچه تقسیم (پولساتور) و افزایش قابل توجه تزریق کلروفریک در محل حوضچه مذکور، افزایش سطح تعامل با مسئولین سد چم آسمان و همچنین تصفیه خانه بابا شیخغلی و گزارش لحظه ای اطلاعات کدورت بالادست و سد چم آسمان به صورت پیامکی به یکدیگر، الزام آبگیر به گزارش لحظه ای کدورت رودخانه و اخذ اطلاعات تغییرات کدورت در بالادست، کاهش زمان تخلیه پیش ته نشینی های 2،1 و 3 از 60 ساعت به 6 ساعت بهمراه فعال نمودن پل لنجروب آن، کاهش زمان تخلیه پیش نشین شماره 4(حوض تغلیظ لجن) از 24 ساعت به 12 ساعت، کنترل مستمر سطح پساب تخلیه شده از پیش نشینها و پولساتورها در حوضجه لجن و جلوگیری از سریز آن با توجه به محدودیت شدید در سیستم لجن تصفیه خانه و عدم امکان تخلیه آن به رودخانه و ایجاد محل مناسب در حوضچه اختلاط سریع برای پذیرایی، استراحت موقت و صرف غذا توسط تیم تدارکات از اقدامات انجام شده در این 72 ساعت بود.

باقری خاطرنشان کرد:جمیع اقدامات مذکور و البته اهتمام و انگیزه مضاعف پرسنل و درک شرایط بحرانی شهر یزد منجرشد بدون کوچکترین کاهش کیفیت، آب مناسب، به شهروندان منتقل شود . به نحویکه آب تصفیه با کدورت حداکثر 0.2 و بدون کاهش دبی تصفیه گردد . پس از حمد وسپاس از خداوند، از مجموعه همکارانم در تصفیه خانه و آبگیر که خالصانه طی 72 ساعت تلاشی مضاعف از خود نشان دادند نیز قدردانی می نمایم.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *