توسعه کشور به اجرای پیوست فرهنگی در همه ابعاد جامعه نیازمند است

لینک کوتاه

مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی، در نشست تبیین فرایند پیاده سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، اجرای پیوست فرهنگی در همه ابعاد دانشگاه را خواستار شد و گفت: توسعه بدون اجرای پیوست فرهنگی و بدون توجه به مقوله فرهنگی امکانپذیر نیست.

به گزارش طلوع یزد به نقل از  روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، دکتر حسن بنیانیان، مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی کشور در نشستی که با حضور مسئولان دانشگاه آزاد یزد و رؤسای واحدهای استانی،معاونان ، مدیران و کارشناسان رسته های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی استان در سالن آمفی تئاتر دکتر سلطانی واحد یزد برگزار شد به تبیین فرایند پیاده سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.
وی، با اشاره به دوران کرونا وبرگزاری 12 جلسه مجازی در استان ها، گفت: عده ای با علاقه جلسات را دنبال می کردند.
مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی با یادآوری موضوع نشست در خصوص چگونگی بستر فرهنگی لازم برای تحقق سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: تعصب بیجا در این موضوع مانع پذیرش انتقاد است.
وی یکی از موانع پیشرفت را قطع رابطه مدیران پس از اتمام دوران مدیریت با محل کار قبلی دانست و گفت: باید ساز و کار ارتباط مدیران برای تبادل تجربیات فراهم شود.
مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی، با انتقاد از برخی دانشگا های کشور در زمینه فراهم کردن بستر فرار مغزها از کشور باتشویق اساتید گفت: جذب دانشجویان نخبه در دانشگاه های دولتی و کمک به فرار مغزها درواقع خدمت به استکبار جهانی است.
دکتر بنیانیان در خصوص رشته های علوم انسانی گفت: هنوز بستر لازم برای ارتباط حل مسائل کشور از طریق رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها فراهم نشده است و یکی از دلایل موفقیت رشته های علوم پزشکی حضور دانشجویان این رشته از اوایل تحصیل در بیمارستان ها و در کنار بیماران است.
وی دو محور «تحولات داخلی دانشگاه» و « تحولات ارتباطی دانشگاه با محیط جامعه» را برای رسیدن به هدف مفید بودن رشته های دانشگاهی دردانشگاه آزاد برشمرد و گفت: به طور مثال در رشته کشاورزی هنوز توسعسه شرکت های دانش بنیان در روند پیشرفت بخش کشاورزی با کندی مواجه است.
مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از راهکارهای موفقیت مدیران برای برداتشن گام های بلند تر در زمینه تحول را ثبت تجربیات تلخ دانست و گفت: متأسفانه همیشه تجربیات موفقیت برای نسل بعد بیان می شود و مدیران باید شکست های مدیریتی و تجربیات تلخ خود برای عدم تکرار در سال های آینده را نیز ثبت و ضبط کنند.
دکتر بنیانیان با طرح این سئوال که«چند درصد علم دانشگا ههای کشور در نظام تصمیم سازی مدیران جاریست؟» اظهار داشت: انتخاب مدیران غیر متخصص در بخش های مختلف کشور و سپس آموزش آنان برای اداره امور از موانع توسعه و پیشرفت به شمار می رود که باید اصلاح شود.
وی با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع خصوصی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی که دانشگاه ها را مرکز تربیت قوه عاقله کشور خواندند، افزود: رهبری از دانشگاه آزاد می خواهند که بازوی انقلاب شوند و در زمینه ارتقای علمی و حاکمیت گفتمان انقلاب اسلامی و حفظ کیان دانشگاه آزاد تلاش نمایند.
مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی، از رؤسای دانشکده ها خواست تا تابلویی را از جملات زیبای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اتاق خود برای تأثیر پذیری زیر مجموعه مدیریتی و مراجعه کنندگان از جمله اساتید نصب کنند.
دکتر بنیاینان با اشاره به دستور جهاد تبیین از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان به واجب عینی و فوری بیان کرد: نباید ساده از کنار این موضوع علبور کنیم بلکه همگان باید برای تحقق جهاد تبیین و ایجاد امیدواری در جامعه تلاش نماییم.
وی یکی از انتظارات جامعه از دانشگاه آزاد را کمک به حل مسائل جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی بیان کرد و افزود: باید مهارت های رهبری در مدیریت سازمانی از سوی مدیران به عنوان اولین گام در طرح تحول به کار گرفته شود و نقش استان ها در طرح تحولی پررنگ تر از قبل دیده شده است.
مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی، نگرش علمی به موضوع فرهنگ، آینده نگری و کمک به تمدن سازی را از سوی همه اساتید دانشگاه آزاد و مسئولان دانشگاه خواستار شد و گفت: مدیران ما الفبای کار فرهنگی را بلد نیستند در حالی که مدیریت امور با رویکرد فرهنگی و تربیتی یک ضرورت است.
دکتر بنیانیان، حضور روحانیون فاضل در مساجد بای رفاقت با جوانان و پاسخپویی به سئوالات چهره به چهره را خواستار شد و گفت: اکنون دیگر یک تریبون واحد از صدا و سیما پاسخگوی شبهات جوانان نیست.
وی، در خصوص آگاهی بخشی به نسل امروز و فرایند رفتار سازی ناخودگاه در بین نسل جوان مطالبی بیان کرد و افزود: نسل امروز به دنبال الگویی یابی است.
مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی، بیان کرد: بیش‌از ۸۰ درصد از تحولات فرهنگی از جمله اقتصاد، سیاست، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و دوره سربازی و غیره ریشه آن در داخل کشور شکل می‌گیرد ولی ما خود را در آن ۲۰ درصد درگیر کرده‌ایم که اول باید بچه‌های دانشگاه آن ۸۰ درصد را بفهمند تا بتوانند مسئله حجاب را در دانشگاه حل کنند اگر هم نمی‌خواهند که همین رویه ادامه پیدا کند.
دکتر بنیانیان با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه توصیه به مدیران برای تدوین پیوست فرهنگی تصمیمات، گفت: حتی برای نظام مالیاتی نیازمند پیوست فرهنگی هستیم و دید بد در فضای فرهنگی جامعه ما محصول بی توجهی به مقوله فرهنگ است.
وی با انتقاد از تبلیغات انتخاباتی بدون توجه به مقوله فرهنگ در برگزاری مناظرات انتخاباتی که با بیان عیوب هر یک نامزدها نسبت به طرف مقابل همراه است اظهار داشت: مردم تصور می کنند باید از بین چند نامزد انتخاباتی آنکه بدی کمتری دارد را انتخاب کنند برای همین برخی از مردم در انتخابات رأی نمی دهند و این نوع تبلیغ در انتخابات به‌مثابه خلق یک فقر فرهنگی بجای فهم فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی است و درحقیقت به‌جای حل مسائل سیاسی کلیت نظام را در باور مردم خراب می‌کنند.
مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی، خاطر نشان کرد: همه افراد یک جامعه تحت تأثیر فرهنگ هستند و متناسب با جایگاه و با خصوصیات خاص خود در تغییرات فرهنگی جامعه نقش ایفا می‌کنند.
دکتر بنیانیان، رفتار برخی اساتید در کلاس درس را در تبیین مسئله حجاب و تشویق دانشجویان به حجاب مهم دانست و گفت: وقتی یک استاد بدحجاب در کلاس درس حضور می یابد ناخودآگاه بدحجابی تشویق می شود.
وی افزود: همه سازمان‌ها و نهادهای جامعه متناسب با گستردگی و نوع وظایفی که به‌عهده دارند درعین تأثیرپذیری، بر فرهنگ و تعهدات فرهنگی جامعه تأثیرگذارند.
این مقام مسئول در دانشگاه آزاد با تقسیم بندی فرهنگ به دولایه فرهنگ سازی آگاهانه از پایین به بالا و فرهنگ سازی ناخودآگاه از بالا به پایین گفت: چند درصد فرهنگ از پایین به بالاست و با یک تکنولوژی نرم، ساخت نماد رفتار از بیرون در یک جامعه مادی و درون یک جامعه است که شروع به شکل گرفتن می‌کند و آرام‌آرام باورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی سردرگمی نهادهای فرهنگی و ناامیدی آنان در عدم داشتن برنامه برای فرهنگ سازی را یک آسیب برشمرد و افزود: اول باید بچه های مساجد را توجیه کرد چطور باید از این فضای یاس بیرون بیایند یعنی فرهنگ سازی آگاهانه را باید قطبی کرد.
مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی، بی توجهی خانواده ها را نسبت به تأثیر رفتار خانواده بر فرد یک آسیب دیگر دانست و گفت: بسیاری از خانواده ها از تأثیر ماهواره بر رفتار افراد خانواده و روابط زوجین غافلند.
دکتر بنیانیان ادامه داد: وقتی ماهواره به خانه می‌آید کل مدیریت فضای خانواده و اصل فرهنگ به دست دشمن می‌ افتد و خانه تبدیل به مسافرخانه ای برای دشمن می‌شود و پدر و مادر مرتب هزینه های آن را پرداخت و تأمین می‌کنند.
وی با اشاره به فرموده امام راحل در سال 59 به اهیمت مقوله فرهنگ، گفت: امام در سال ۵۹ فرمودند آن‌ها که هر جا مدیریت می‌کنند بدانند خدای تبارک و تعالی و ملائک موکل ناظر همین موج های حرف و عمل شما در جامعه هستند و باید توجه کرد که مسئولیت بزرگ است که رفتار ما انسان‌ها در فرهنگ و جامعه موج مثبت یا منفی درست می کند.
مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از آثار بی توجهی به پیوست فرهنگی را در ساخت و ساز مسکن مهر، مثال زد و افزود: عدم توجه به حریم خانواده ها در ساخت و ساز باعث وسعت دید برج های روبروی هر برج برای همسایگان و حتی شنیده شدن صدای یکدیگر از واحدهای مجاور توسط همسایگان است که باعث اختلافات و از هم پاشیدگی برخی خانواده ها می شود.
دکتر بنیانیان در جمعبندی سخنان خود اظهار داشت: دو ابزار اصلی مدیریت هم در خانواده، هم در سازمان و هم در جامعه اول از همه مدیریت عالمانه برای تربیت و فرهنگ‌سازی و نظام‌سازی برای اصلاح و بهینه‌سازی ساختارها، قوانین و دستورالعمل‌ها به شمار می رود ، یعنی کارکرد فرهنگی قوانین، کارکرد فرهنگی نظام مالیات، کارکرد فرهنگی سربازی و … چگونه است؟
وی توسعه در همه جنبه های جامعه را در گرو توسعه فرهنگ دانست و افزود: فرهنگ توسعه را بفهمیم و اصلاح کنیم و می‌بایست رابطه فرهنگ و سیاست را توضیح داد که چرا حکمرانی ما مشکلاتی دارد که بخشی به فرهنگ ارتباط دارد؟
مشاور و دستیار امور فرهنگی ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد: یک فصل باید درخصوص فرهنگ و قوه قصائیه ، فرهنگ و بهداشت و درمان، فرهنگ و شهرداری صحبت کرد و این مدل را به تصویر کشید، سپس باید به سراغ توزیع کالا و خدمات فرهنگ رفت.
دکتر بنیانیان در پایان تصریح کرد: کالا و خدمات فرهنگی در خدمت حل هیچ مشکلی نیست و بعضاً خود مشکل تولید می‌کند زیرا کسی سراغ مدیرکل ارشاد نمی‌رود که شما باید معضلات فرهنگی استان یزد را بدانید یا چگونه هنرمندان را متقاعد کنیم که اثر هنری آن‌ها که از بیت المال هزینه می شود به جامعه و فرهنگ کمک کند، مثلاً تابلو می‌کشند که هیچ پیامی را نمی‌رساند و اگر بر آن خرده بگیری آن را بر عدم فهم از هنر تلقی می‌کنند و این از جمله مشکلاتی است که کشور با آن درگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *