کم‌توجهی به اهمیت بازیافت طلای کثیف در استان یزد / رونمایی از سامانه نرم افزاری «بازپس»

لینک کوتاه

رئیس «کمیته پسماند و پساب» شورای اسلامی شهر یزد مطرح کرد: تفکیک نشدن پسماندهای خشک، تر و آلوده باعث می شود حجم عظیمی از دارایی های شهر که در دنیای امروز به «طلای کثیف» معروف شده است، دفن شود.

 

به گزارش طلوع یزد، تجملیان در مصاحبه‌ای با رادیوشهر اظهار داشت: روزانه بیش از 400 تن پسماند در بخش‌های خانگی، درمانی، اداری و صنوف یزد درحال تولید است که این مقدار متشکل از طیف وسیعی از چیزهای مصرفی است که شهروندان در طول روز مورد استفاده قرار می دهند. در این خصوص شورای اسلامی شهر در چند دوره پیگیر بود که یک خط پردازشی برای پسماندهای یزد راه اندازی شود.

وی ادامه داد: با پیگیری هایی که در یک سال گذشته به طور جدی توسط شورای ششم انجام شد بالاخره این کار به نتیجه رسید و در ابتدای سال ۱۴۰۱ راه اندازی آزمایشی (آزمون‌های سرد و گرم) خط پردازش 350 تنی را داشتیم و ان‌شاءالله طی چند ماه آینده شاهد افتتاح و بهره‌برداری رسمی آن خواهیم بود. در این مورد از فرهنگیان، مدارس و عموم مردم دعوت می‌شود که با هماهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری برای آشنایی با فعالیت‌ها و هزینه‌های هنگفت انجام شده، از خط پردازش پسماند بازدید داشته باشند.

رئیس کمیته پسماند و پساب شورای اسلامی شهر یزد افزود: در خط پردازش پسماند شهرداری جداسازی پسماندها از قبیل انواع و اقسام پلاستیک و پاکت های نایلونی، ضایعات مواد غذایی، پسماندهای آلوده، پسماندهای حجیم و موارد دیگر با زحمت و هزینه‌های هنگفتی همراه است که عملاً مجبوریم از بودجه شهرداری که سهم تک‌تک شهروندان است آن را تأمین کنیم. در این دوره شورا به طور جدی به دنبال این موضوع است که تفکیک از مبدأ، تبدیل به یک فرهنگ غالب در شهر یزد شود. چنانچه این پسماندها در مبدأ که همان منازل و محل‌های کار مردم است تفکیک شود، شاهد کاهش میزان دفن، افزایش بازیافت و درنتیجه کمک به حفظ محیط زیست و حتی اقتصاد جامعه خواهیم بود.

مجید تجملیان تصریح کرد: پسماندهای خشک بازیافت می شود و به اقتصاد کشور کمک می شود؛ پسماندهای تر نیز می تواند به کودهای باکیفیتی تبدیل شود که بسیار به درد کشاورزان می‌خورد. ما به دنبال آن هستیم که افتخاری به سایر افتخارات شهر یزد اضافه کنیم و شهر یزد به جرگه شهرهایی در جهان بپیوندد که پسماند صفر یا نزدیک به صفر دارند. در این راه روی حمایت و همکاری تک‌تک شهروندان عزیز و شریف یزدی حساب کرده‌ایم که امیدواریم محقق شود.

تجملیان می گوید: خانواده‌ها می‌توانند پسماندهای خود را به راحتی به سه قسمت تقسیم کنند: یک سطل مخصوص پسماندهای تر (هر آن چیزی که قابل جذب سریع در طبیعت بوده و می تواند به کود تبدیل شود: از قبیل ضایعات مواد غذایی و پوست انواع میوه)؛ دوم برای پسماندهای خشک (موادی که قابل بازیافت صنعتی هستند: از قبیل پلاستیک، شیشه، فلز، کاغذ، مقوا و غیره)؛ و سوم مخصوص پسماندهای آلوده (هرآنچه که جزو دو دسته قبلی نیست و باید برای رعایت بهداشت به صورت اصولی توسط مدیریت شهری جمع‌آوری و دفن شود: از قبیل پوشک بچه، محتویات سطل سرویس‌های بهداشتی، خاکروبه منزل و …).
پسماندهای تر جدا شده را می‌توان با راهکارهای ساده‌ای در منزل به کود مناسب برای باغچه و گلدان‌ها تبدیل کرد که در آینده آموزش آن را شروع خواهیم کرد. پسماندهای خشک جدا شده را از این به بعد شهرداری از شهروندان خریداری می‌کند و پسماندهای آلوده جداشده را کمافی‌السابق مردم باید به دست پاکبانان خدوم شهرداری برسانند تا به گود دفن بهداشتی زباله منتقل شود.
وی افزود: ما در خانواده خودمان طی شش سال گذشته این مدل را اجرا کرده‌ایم و واقعاً نه تنها زحمت آنچنانی ندارد، بلکه بعد از مدت کوتاهی همه اعضای خانواده به آن عادت کردند و تبدیل به یک فرهنگ خانوادگی شده است که حتی کوچکترین خردسالان هم به آن پایبندند.

وی درباره سامانه جدید نرم‌افزاری با نام «بازپس» توسط شهرداری یزد گفت: «بازپس» نرم افزاری است که به زودی رونمایی خواهد شد و شهروندان می‌توانند از آن در تلفن همراه یا رایانه خود استفاده کنند. با استفاده از این نرم‌افزار شهروندان عزیز یزدی می‌توانند بر روی نقشه، محل منزل خود را مشخص کرده و زمان بندی مورد نظرشان برای تحویل پسماند خشک به پیمانکاران شهرداری را تعیین نمایند. در زمان تعیین شده مأمورین به درب محل تعیین شده مراجعه کرده و کل پسماند خشک را یکجا تحویل می‌گیرند. سپس با وزن کردن و درج آن در سامانه، مبلغ ارزش پسماند خشک مذکور فوراً به حساب شهروندی شخص در سامانه هوشمند یزد من (سهیم) واریز می‌شود. شهروندان با موجودی کیف پول شهروندی خود در سامانه هوشمند یزد من (سهیم) می‌توانند از انواع خدمات شهری بهره ببرند یا آن را به حساب بانکی خود واریز نمایند.

تجملیان افزود: نام نرم افزار بازپس مخفف «بازیافت پسماند» است و شهروندان در نشانی bazpas.yazd.ir و به زودی از طریق نشانی اصلی سامانه هوشمند یزد من my.yazd.ir می‌توانند با نرم‌افزار مذکور کار کرده و تا زمان رونمایی رسمی، در مرحله آزمایشی آن شرکت نمایند. البته بدیهی است که در این مرحله چون هنوز سامانه آزمایشی است ممکن است مشکلاتی بروز کند که علاقمندان می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه 137 با روابط عمومی شهرداری یزد در میان بگذارند.

وی خاطر نشان کرد: این نکته حائز اهمیت است که با رونمایی از این نرم‌افزار، در کوتاه مدت فعالیت‌های عادی جمع آوری پسماند خشک تغییری نخواهد کرد و چند مرکزی که در سطح شهر تحت عنوان ایستگاه های دریافت پسماند خشک فعال هستند به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

رئیس کمیته پسماند و پساب شورای اسلامی شهر یزد در پایان گفت: امیدواریم به توفیق الهی و همکاری خوب شهروندان فهیم و بافرهنگ دارالعباده یزد تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر بتوانیم شهر یزد را به یک شهر نمونه در حوزه تفکیک پسماندها در مبدأ و استفاده بهینه از این طلای کثیف تبدیل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *