بزرگ بانوی ریاضیات جهان

احمد معین قفقازی
لینک کوتاه
مریم میرزاخانی

امروز بیست و سوم تیر ماه سالروز مرگ بزرگ بانویی است که خیلی از معادلات را در دنیای پر رمز و راز کنونی تغییر داد .

معادلات مهم در زمینه ریاضیات کلان در سطوح جهانی

و تعادلاتی که اعتدال نظام های حکومتی را هم در نوردید

او تنها زنی بود که تصویر بدون حجابش بر روی تمبر های یادبودش ثبت گردید ، چرا که ارزش های بسیار بزرگ این بانوی توانمند مانع از تعامل و بازی های سیاسی در رابطه با حجاب او شد ، که او آنقدر بزرگ ، با شخصیت و محترم بود که بی حجابی اش هیچ وقت دیده نشد .

او بانوی اول ریاضی جهان مریم میرزا خانی بود.

زمینهٔ تحقیقاتی او مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولوی، نظریه ارگودیک و هندسه سیمپلکتیک بود.مریم میرزاخانی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برندهٔ مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد و در این سال به‌عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی نمرهٔ کامل را به دست آورد.
وی نخستین دانش آموز ایرانی بود که دو سال مدال طلا گرفت.

چهار برندهٔ مدال فیلدز از چپ به راست آرتور آویلا، مارتین هایرر ، مریم میرزاخانی (با دخترش آناهیتا) و مانجول بارگاوا در کنفرانس جهانی ریاضیات در سئول در سال2014

او سپس در سال ۱۹۹۹ مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ ریاضی از دانشگاه شریف و دکتریِ خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن، از برندگان مدال فیلدز گرفت.

از مریم میرزاخانی به‌عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیدهٔ سال ۲۰۰۵ از سوی نشریهٔ پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشتهٔ ریاضیات تجلیل شد.
میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه (ستر)از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳ و جایزهٔ کلی بود. وی از یازدهم شهریورماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات بود.
پیش از این، او استاد دانشگاه پرینستون بود.

سالروز تولد مریم میرزاخانی ۲۲ اردیبهشت (دوازدهم مه) از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نام‌گذاری شد.

بادا که روح متعالی ، بزرگ بانوی جهان ریاضی

قرین آرامش باشد

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *