وزیر میراث در جشن پنج سالگی ثبت جهانی یزد:

میراث فرهنگی پیشران توسعه است/به یزد ادای احترام می‌کنیم

لینک کوتاه
وزیر میراث

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به ویژگی‌های شاخص یزد که باعث ثبت جهانی این بافت تاریخی ارزشمند شده است، گفت: این تصور که میراث فرهنگی مانع پیشرفت است، اشتباست بلکه میراث فرهنگی پیشران توسعه است.

به گزارش طلوع یزد،«سید عزت الله ضرغامی» در جشن پنجمین سالگرد ثبت یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو که شامگاه عید قربان در باغ جهانی دولت آباد با حضور سفرای برخی کشورها و مردم و مسئولان استان برگزار شد، با اشاره به اتفاق آرا اعضای یونسکو در جلسه نهایی تصمیم گیری در مورد ثبت جهانی یزد و نبود حتی ییک رای مخالف در این باره، گفت: نماینده یونسکو در جریان بازدید از این بافت تاریخی ارزشمند و ابنیه‎هایی مانند قنوات و بادگیرها که در حد اعجازهای بشری هستند، دیدنی‎ترین و مهمترین ویژگی این شهر تاریخی را قرار گرفتن مساجد یزد در کنار کنیسه و کلیسا و زندگی مسالت آمیز ادیان در کنار یکدیگر در طول تاریخ بیان کرد.

وی زندگی صلح آمیز یزدیها را در دنیا بی‌نظیر و الگویی برای جهانیان خواند و اظهار کرد: این رفتار ناملموس یزدیها در اولویت بیشتری نسبت به معماری و میراث فرهنگی ملموس این شهر مورد توجه برای ثبت جهانی آن در فهرست یونسکو بوده است.

وزیر میراث خاطرنشان کرد: یزد تنها این ابنیه مهندسی و شگفت انگیز نیست بلکه به اعتقادات مذهبی، مراسمهای آیینی ویژه و توانمندی و مهارت در کنار امدن با طبیعت و خاک اینجا که تبدیل به بزرگترین شهر تاریخی و شهر خشت و گل کرده اند که در طول این سالها و الان نیز در حال زندگی در آن هستند.

ضرغامی اظهار کرد: به عنوان وزیر میراث هیچ جا را به اندازه یزد ندیدیم که خودم مردم حامی و حافظ بافت تاریخی خودشان باشند.

وی ادامه داد: یزدیها به خوبی قدر این ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی خود و حریم ۷۰۰ هکتاری آن را می دانند و شاید اگر فرهنگی یزدیها نبود برای اداره آن با مشکل مواجه می‌شدیم.

وزیر میراث با اشتباه خواندن این تصور که میراث فرهنگی مانع توسعه است، گفت: باید نگاه‌های کوتاه‌بینی را باید کنار بگذاریم چرا که میراث فرهنگی، پیشران توسعه است و این تجربه تاریخی انباشته در واقع مدیریت داشته‌هایمان است.

وی گفت: اگر قنات، قنوت و قناعت را به عنوان ویژگی یزدیها بیان می‌کنیم، در حقیقت این قنوت و قناعت آنهاست که در هم ترکیب شده تا قنات شکل بگیرد و این برگرفته از اعتقاد یزدیهاست.

وی با اشاره به فناوری پیشرفته قنات به عنوان افتخار نیاکان گذشته ما، عنوان کرد: البته در کشور نمونه‌های دیگری مانند نظام آبی شوشتر را نیز داریم که هنوز هم راهگشاست و ۴۵ آسیاب آبی از آن بهره‌مند می‌شوند ولی قنوات نظام ابی متفاوت و به مراتب پیشرفته تری است که نشان دهنده ایمان، اعتقاد استقامت یزدیهاست.

وزیر میراث در بخش پایانی سخنانش گفت: به یزد ادای احترام می‌کنیم چرا که یزد، یک ایران کوچک بلکه یک جهان کوچک شده است، یزد به اعتراف یونسکو یک الگوی جهانی بشریت و متعلق به تمدن جهانی است.

ضرغامی گفت: امروز وظیفه داریم که این فرهنگ استقامت و خودباوری و بریدن از غیر را ترویج و به تمام دنیا صادر کنیم و الگوی استقامت و همزیستی بین ادیان را به عنوان یک ذخیره ارزشمند برای ایران اسلامی بین نسلهایمان ترویج و تبلیغ کنیم.

گفتنی است؛‌ سخنرانی استاندار یزد، برگزاری ویدئومپ، نمایش کلیپهای مختلف از بافت تاریخی یزد و اجرای سالار عقیلی از دیگر برنامه‌های این مراسم جشن جهانی شدن یزد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *