برگزاری نخستین رویداد ریورس پیچ در زمینه مدیریت بهینه انرژی برق/ گامی به سوی مدیریت بهینه انرژی برق مشترکین خانگی، تجاری و عمومی در استان یزد

لینک کوتاه
نخستین رویداد ریورس پیچ

دکتر نوید نصیری زاده معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد یزد گفت : نخستین رویداد ریورس پیچ با موضوع جلب مشارکت مشترکین خانگی، تجاری و عمومی در مدیریت بهینه انرژی برق چهارشنبه ۸ تیرماه ۱۴۰۱ به همت شرکت توزیع نیروی برق استان و حوزه معاونت پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد.

به گزارش طلوع یزد به نقل از واحد خبر و رسانه روابط عمومی داشنگاه آزاد اسلامی یزد، در این رویداد که در ۵ محور اصلی برگزار شد، علی جم مدیرعامل شرکت ضمن قدردانی از همکاری و تعامل دانشگاه آزاد اسلامی یزد در برگزاری این رویداد ملی، کمبود تولید برق در سال گذشته را عاملی دانست که موجب ایجاد خاموشی و پیش آمدن چالش‌هایی برای مردم استان شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه برنامه ریزی‌های وزارت نیرو در سال ۱۴۰۱ در دو محور افزایش تولید و مدیریت تقاضا جهت تامین برق صورت گرفته است و تولید 35 هزار مگاوات برق در ۴ سال آینده در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد که از این میزان ۱۰ هزار مگاوات به نیروگاه‌های خورشیدی اختصاص دارد.
جم با اشاره به اینکه برنامه ریزی های لازم برای بهره برداری از دو هزار مگاوات انرژی خورشیدی در استان یزد نیز صورت گرفته است، درتشریح مزایای نیروگاه‌های خورشیدی کوچک و خانگی متصل به شبکه سراسری خاطرنشان کرد: این نیروگاه‌ها از نظر مسائل پدافندی، افت ولتاژ و تلفات شبکه نسبت به دیگر نیروگاه ها برتری دارند.
وی در تشریح وضعیت تقسیم بندی مشترکین خانگی، صنعتی، تجاری و کشاورزی خاطرنشان کرد: بخش عمده مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان یزد با فروش ۵۶ درصد در بخش صنعتی و پس از آن، ۲۵ درصد مشترکین این شرکت در بخش خانگی و تجاری قرار دارند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد با بیان اینکه در فصل گرم سال، میزان مصرف مشترکین خانگی به ۴۰ الی ۴۵ درصد می‌رسد ادامه داد: مصرف مشترکین صنعتی این شرکت در ایام گرم سال به ۴۰ درصد و مصرف مشترکین کشاورزی و اداری به ۱۰ الی ۱۵ درصد می‌رسد که این موضوع نشاندهنده اهمیت صرفه جویی بخش خانگی و تجاری و پتانسیل بالای این مشترکین در زمینه مدیریت تقاضا است.
وی در تشریح اهمیت صرفه جویی مشترکین بخش خانگی، ضمن اشاره به اینکه تعداد مشترکین خانگی کل کشور ۲۵ میلیون و تعداد مشترکین خانگی استان یزد ۶۰۰ هزار مشترک است، خاطرنشان کرد: در صورتی که هر مشترک بخش خانگی استان یزد تنها ۱۰۰ وات از مصرف برق خود را بکاهد، ۶۰ مگاوات انرژی برق صرفه جویی خواهد شد که این میزان با مصرف برق کل مشترکین کشاورزی استان یزد برابری می کند.
این مقام مسئول همچنین از آمادگی شرکت توزیع نیروی برق استان یزد برای عقد قرارداد‌های اجرایی و حمایت از ایده‌های ارائه شده خبر داد.
نوید نصیری زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یزد نیز در ادامه این نشست ضمن قدردانی از شرکت توزیع نیروی برق استان در خصوص برگزاری این رویداد ملی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل قیمت پایین حامل‌های انرژی، مصرف انرژی چندان مناسب نیست و می‌بایست برای حل چالش‌های این حوزه و مدیریت مناسب مصرف انرژی در زمینه های مختلف اعم از فرهنگ سازی تلاش کنیم.
وی با اشاره به اینکه با پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه‌های پژوهش محور، کشور ایران جزو ۵ کشور برتر تولید علم و تکنولوژی دنیا است، خاطرنشان کرد: رسالت دانشگاه‌ها در این زمینه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
نصیری زاده تاسیس شرکت‌های دانش بنیان را به جای مدرک گرایی مورد تاکید قرار داد و افزود: دانشجویانی که به مرحله فارغ التحصیلی می‌رسند می‌بایست بتوانند ضمن تاسیس شرکت‌های دانش بنیان، تیم‌های متخصص خود در زمینه‌های مختلف را پرورش دهند.
گفتنی است رویداد ملی جلب مشارکت مشترکین خانگی، تجاری و عمومی در مدیریت بهینه انرژی برق نخستین رویداد ریورس پیچ در سطح کشور است که با پنج محور «شیوه‌های افزایش مشارکت مجتمع‌های تجاری در مدیریت مصرف»، «شیوه‌های افزایش مشارکت مجتمع‌های مسکونی در مدیریت مصرف»، «اینترنت اشیا و مدیریت مصرف»، «افزایش راندمان سیستم سرمایشی» و «روش‌های فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در مدیریت مصرف» برگزار شد و پس از داوری ایده‌های ارسالی، از ایده‌های برتر حمایت‌های لازم انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *